eng
competition

Text Practice Mode

Pandemik COVID - 19

created Oct 20th 2020, 06:46 by Minnie


2


Rating

340 words
12 completed
00:00
Pandemik COVID - 19, juga dikenali sebagai pandemik koronavirus atau wabak koronavirus ialah pandemik penyakit koronavirus 2019 yang sedang berlaku secara global berpunca daripada koronavirus sindrom pernafasan akut teruk 2 (SARS-CoV-2). Wabak ini pada mulanya dikesan pada pertengahan Disember 2019 di bandaraya Wuhan, Hubei, China dan telah diiktiraf sebagai pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Mac 2020. Sehingga 28 September 2020, lebih 33.4 juta kes COVID - 19 telah dilaporkan di lebih 188 buah negara dan wilayah, mengakibatkan lebih 1,004 juta kematian manakal lebih 24.7 juga orang telah pulih.
 
Virus ini kebanyakannya menular antar seseorang dengan cara yang serupa dengan influenza, melalu titisan pernafasan daripada batuk atau bersin.  Ia dianggap paling mudah berjangkit apabila sesorang menerima tanda gejala, walaupun penyebarannya mungkin walaupun sebelum gejala muncul  Masa antara pendedahan dan permulaan gejala biasanya lima hari, tetapi mungkin berkisar antara dua hingga empat belas hari.  Gejala umum termasuk demam, batuk, dan sesak nafas. Komplikasi mungkin termasuk radang paru - paru dan sindrom kesukaran pernafasan akut.  Pada masa ini tiada vaksin atau rawatan antiviral tertentu;  Usaha terdiri daripada pengurangan simptom dan terapi sekongan.  Langkah - langkah pencegahan yang disyorkan termasuk membasuh tangan, menutup mulut apabila batuk, mengekalkan jarak dari orang lain (terutamanya mereka yang tidak sihat), dan pemantauan dan pengasingan diri selama 14 hari untuk orang yang mengesyaki mereka dijangkiti.
 
Usaha untuk mencegah penyebaran termasuk sekatan perjalanan, kuarantin, pengurungan, penangguhan acara dan pembatalan, serta penutupan kemudahan.  Ini termasuk kuarantin Hubei, kuarantin seluruh negara Itali, Sepanyol, Perancis, Republik Czech, dan Jerman, langkah - langkah pengurungan di China dan Korea Selatan, pelbagai penutupan sempadan atau sekatan penumpang yang masuk, saringan di lapangan terbang dan stesen kereta api, dan nasihat perjalanan mengenai kawasan dengan penghantaran komuniti.
 
Pandemik ini telah membawa kepada gangguan sosioekonomi global, penangguhan dan pembatalan acara kebudayaan, keagamaan dan kesukanan, dan ketakutan yang meluas dalam kekurangan bekalan yang telah mendorong pembelian panik.  Teori maklumat palsu dan teori konspirasi mengenai virus ini telah tersebar secara dalam talian, dan terdapat insiden xenofobia dan perkauman terhadap orang Cina dan orang Timur atau Asia Tenggara lain.

saving score / loading statistics ...